Çinko (Zn)

Çinko hemen hemen bütün hücrelerde bulunması zorunlu olan bir mineraldir.

Vücuttaki Görevleri
İnsan vücudunda meydana gelen biyokimyasal reaksiyonların gerçekleşmesini sağlayan yaklaşık 100 çeşit enzimi aktif hale gelmeleri için uyarır. Çinko sağlıklı bir bağışıklık sisteminin oluşmasında etkilidir, yaraların iyileşmesi için gereklidir, vücudun tat ve kokuları algılamasına yardımcı olur ve DNA sentezi için gereklidir. Ayrıca çinko hamilelik, çocukluk ve büyüme dönemlerinde normal büyüme ve gelişmeyi sağlar.

Çinko Yetersizliğinin Nedenleri
Çinko tüketiminin yetersizliği, sadece damardan beslenmeyi gerektiren hastalıklar, fazla alkol alımı, bağırsak ve siroz hastalığı, vejetaryen beslenme, gebelik ve emzirme dönemleri, uzun süreli ishal durumu, 65 yaşın üzerinde olma, idrar söktürücü kullanma, bağışıklık sisteminin zayıflaması.

Çinko Yetersizliğinde Oluşan Etkiler
Büyümede gecikme, saç ve kıllarda dökülme ve renk değişikliği, ishal, ergenliğe girememe, seksüel gelişim ve penis sertleşmesinde bozukluklar, sperm sayısında azalma, göz ve deri yaraları, iştah ve kilo kaybı, yaraların iyileşmesinde gecikme, ağız tadında bozukluk, bağışıklık sisteminde zayıflık, gece körlüğü, cilt hastalıkları.

Çinko Yönünden Zengin Besinler
Arpa, peynir, sığır ve kuzu eti, kepekli ekmek, tavuk, yumurta sarısı, süt ve süt ürünleri, balık, patates, ceviz, badem, kuru fasulye, lahana, ay çekirdeği, karaciğer ve tahıllar.