Kalsiyum (Ca)

Kalsiyum vücutta en çok bulunan mineraldir. Vücuttaki kalsiyumun yaklaşık % 99'u kemik ve dişlerde, kalan % 1'lik kısmı ise kan ve yumuşak dokularda bulunmaktadır. Yeterli kalsiyum alımı kemik sağlığı ve kırılma riski ya da osteoporoz (kemik erimesi) açısından önemlidir.

Kalsiyum alımı yetersizliğinde, kandaki kalsiyum seviyesini korumak için kemiklerden kana kalsiyum geçişi olur. Bu nedenle kalsiyumun vücutla ilgili fonksiyonları, yaşamın sürdürülmesi açısından son derece önemlidir ve sağlıklı bir iskelet sistemi için yeterli kalsiyum alımı kritik bir faktör olmaktadır. Kişinin vücudundaki kalsiyum oranı vücut ağırlığının yaklaşık % 1,5-2’sini oluşturur.

Vücuttaki Görevleri
Kalsiyum kemik ve dişlerin oluşumuna, sağlıklı kalmasına, kalp atışının düzenlenmesine ve kanın pıhtılaşmasına yardım eder. Kas gücü ve sinir iletimi için de son derece gereklidir. Ayrıca D vitamininin emilimine yardımcı olur.

Kalsiyum, kaslarda “troponin-C” adı verilen bir proteine bağlanır. Kaslar bu sayede hareket edebilmektedir. Ayrıca “kalmodulin” adlı proteine bağlanarak depo edilmiş şekerin parçalanmasını sağlar ve bu sayede kaslar için gerekli enerjiyi ortaya çıkarır.

Kanda Kalsiyum Yetersizliğinin Nedenleri
Kronik böbrek yetmezliği, D vitamini yetersizliği, kanda magnezyum düşüklüğü, gıdalarla yeteri miktarda kalsiyum almama, kalsiyumun idrarla fazla atılması, kalsiyum emiliminin bağırsaklarda yeterli olmaması.

Kalsiyum Yetersizliğinde Oluşan Etkiler
Kol ve bacaklarda kramplar, eklem ağrıları, tırnaklarda kırılmalar, tansiyonda yükselme, el ve bacaklarda uyuşma, kolestrolde artış, depresyon.

Kalsiyumun Yaşlanmayı Yavaşlatıcı Etkisi
Yaşlanma, vücutta yapılandırılmış suyun azalmasından dolayı ortaya çıkan durumlardan en önemlisidir. İnsanlar bu yaşlarda hastalıklara karşı daha hassastırlar ve altıgen su yaşlılarda sağlığı ve canlılığı korumada etkilidir. Eğer vücutta altıgen su oranı düşükse, asidik atıklar birikmeye başlamışsa ve metabolik fonksiyonlar azalmışsa yaşlanma kaçınılmazdır.

Yaşlanmayla azalan vücuttaki altıgen yapıdaki su kalsiyumun da azalmasına neden olmaktadır. Prof. Jhon’un geliştirdiği “su ve çevre” teorisinde bu iki faktör korunduğunda genç kalmanın mümkün olduğu ileri sürülmektedir.

Zira kalsiyum suyu yapılandırarak suyun moleküler yapısını altıgen yapar, altıgen su ise kalsiyumun vücuda çekilmesini sağlar.

Kemik Erimesi
Yaşlıları ve özellikle bayanları etkileyen bir hastalıktır. Kemik erimesi, kalsiyum mineralinin azalmasından dolayı kemiklerin hassaslaşarak çabuk kırılabilme durumudur. Nedenleri genel olarak gençken yetersiz kalsiyum alınması, yetersiz egzersiz ve menopoz döneminde yaşanan hormon bozukluklarıdır. Ancak temel neden henüz bilinmediği için etkili bir korunma yöntemi de bulunamamıştır. Kemik erimesini önlemek için tıp profesörleri kalsiyum takviyesi, ağırlık çalışma ve diyetlere kalsiyum yönünden zengin gıdalar ekleme üzerinde durmaktadırlar.

Kalsiyum Yönünden Zengin Besinler
Süt, yoğurt, peynir, süt tozu, sardalye, kuru incir, yer fıstığı, lahana, kepekli ekmek, yumurta, balık, badem, kabak, brokoli, ıspanak, maydanoz.

Yüksek Oranda Kalsiyum İçeren Deniz Mercanı
Normalde doğa kalsiyumu, hücresel pH’ı hafif alkali tutmak için kullanır ve kan bu sayede maksimum oksijeni emebilir. Vücudumuzda kalsiyum ve oksijen emici olarak davranır ve ölümcül karbonik (H2CO3) ve laktik asit (CH3CHOH-COOH) atıklarını emerler. Mercan kalsiyumu Okinawa adasının (Japonya) etrafındaki mercan resiflerinde elde edilmektedir. Rusya, Almanya ve Hindistan’daki doktorlar mercan kalsiyumunun faydalarından sıklıkla bahsetmektedirler.

Mercan kalsiyumunun adından dolayı, sadece kalsiyum içerdiğini düşünmek yanıltıcı olur. Ancak takviye olarak alındığında vücutta çok rahat emilebilen mercan kalsiyumu 75 farklı minerali de içermektedir. Yüksek oranda mineral içeren bu takviyeler aynı zamanda yüksek magnezyum ve D vitamini içermektedir. Magnezyum ve D vitamini, kalsiyumun emilmesi için gerekli anahtar minerallerdir (vücudun 1/2 oranında magnezyum-kalsiyuma ihtiyacı vardır).