Magnezyum (Mg)

Magnezyum vücutta en çok bulunan dördüncü mineraldir ve sağlık için gereklidir. Vücuttaki magnezyumun yaklaşık % 50'si kemiklerde, diğer yarısı da doku hücrelerinde ve dokularda bulunmaktadır. Magnezyumun sadece % 1'i kanda bulunur, ancak vücut kandaki magnezyum seviyesini koruyabilmek için büyük çaba sarf eder.

Vücuttaki Görevleri
Magnezyum, vücuttaki 300'den fazla biyokimyasal reaksiyon için gereklidir. Normal kas ve sinir fonksiyonlarının gerçekleşmesi, kalp ritminin sabit tutulması, kuvvetli bir bağışıklık sistemi ve kuvvetli kemikler için magnezyum gereklidir. Magnezyum kan şekeri seviyesinin düzenlenmesine ve normal kan basıncının desteklenmesine de yardımcı olur.

Buna ilaveten enerji metabolizması ve protein sentezinde yer alır. Hipertansiyon, kalp-damar hastalıkları ve şeker hastalıklarının önlenmesinde magnezyumun büyük bir rolü bulunmaktadır. Diyetteki magnezyum ince bağırsaklarda emilir ve böbrekler yoluyla vücuttan atılır.

Magnezyum Yetersizliğinin Nedenleri
Bağırsaklarda magnezyum emiliminin bozuk olması, besinlerle yeterli miktarda alınamaması, idrar söktürücü ilaç kullanılması, bazı antibiyotik türlerinin kullanımı (gentamisin, amfoterisin, siklosporin vb), Cisplatin adlı kanser ilacının kullanılması, şeker hastalığı, fazla alkol alınması, devamlı ishal durumu, potasyum ve kalsiyum eksikliği, yaşlanma durumu.

Magnezyum Yetersizliğinde Oluşan Etkiler
İştah kaybı, bulantı, kusma, yorgunluk, halsizlik, depresyon, kaslarda kramp, bacaklarda uyuşma, his kaybı, kalp atışlarında bozukluk, kalp kaslarını besleyen atardamarlarda kasılmalar, bayılmalar, kasılmalar, kalsiyum düşüklüğü, kanda potasyum düşüklüğü.

Magnezyum Yönünden Zengin Besinler
En çok kalsiyum içeren besinler (100 gramda): Buğday kepeği (0,4-0,5 gr), badem (0,2-0,3 gr), kaju (0,2-0,3 gr), pekmez (0,2-0,3 gr), fındık (0,1-0,2 gr), darı (0,1-0,2 gr).